Kaksi viikkoa lääkiksen pääsykokeeseen

Pidin vapun aikaan opiskeluista kolmen päivän tauon, olin aika väsynyt. Se teki hyvää.

Välillä olen kokenut huonoa omatuntoa siitä, jos en ole jaksanut opiskella. Se on todella kuluttava ja typerä tunne, koska jos ei oikeasti jaksa, niin silloin aivot tarvitsevat todella lepoa. Olen itseäni kohtaan välillä aika armoton, siihen tunteeseen voi samaistua varmasti moni pääsykoeprojektiin lähtenyt. Voisi kuvitella, että sellaiset itselleen ankarat tyypit menestyisivät nopeasti. Valitettavasti itselleni armottomuudesta ei ole ollut mitään hyötyä, päinvastoin. Koen, että mitä ymmärtäväisempi ja armollisempi olen itseäni kohtaan, sitä paremmin opiskelut lopulta ovat sujuneet.

Olen huomannut että tässä lukuprosessin aikana on joutunut keskittymään paljon siihen omaan sisäiseen ääneen, jolla itselleen puhuu. Kouluun hakeminen ei ole ollut minulle pelkästään fykebi-asioiden oppimista vaan myös syvempää itsetutkistelua. Olen monesti joutunut keskeyttämään armottomat ajatukseni ja oikeasti miettimään "sanoisitko noin parhaimmale ystävällesi, joka yrittää oppia jotain uutta?. Sen ajattelu usein auttaa. Sitä aina vaan haluaisi oppia ja osata kaiken heti. Todellinen oppiminen ja ymmärtäminen vie aikaa ja sen hyväksyminen on auttanut opiskeluprojektissa paljon. Joskus paras asia mitä voi tehdä, on lopettaa jonkin vaikean asian väkisin pänttääminen ja palata siihen muutaman päivän päästä. Sitten parin päivän päästä se asia meneekin jakeluun yllätävän nopeasti. Oppiminen on ihmeellstä.

**

Pääsykokeeseen on nyt enää pari viikkoa. Olen odottavaisilla mielin, sillä olen aika väsynyt lukemiseen, ja kaipaan aikaa, kun ei oikeasti tarvitse tehdä mitään. Haluan vaan saada kokeen tehtyä ja katsoa mihin se riittää. Toki minulla on vielä kesäkuussa pari muuta pääsykoetta, mutta ne eivät tunnu niin kuormittavilta. Hieman jännittää se, että miten se kokeen tekeminen käytännössä menee. Tällä viikolla Itä-Suomen yliopistolla oli ollut noin 700 henkilön petäääsykoe, ja noin sadalla ihmisellä koe oli lagittanut noin tunnin ajan, minkä johdosta koe uusitaan. Kahden viikon päästä monta tuhatta lääkishakijaa aikoo tehdä nettikokeen samaan aikaan... Mitenköhän koealusta tai mikä se ohjelma onkaan, kestää tuollaisen?





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miksi en halua työskennellä sairaanhoitajana

Mitä pikkujuttuja opin vuoden 2020 hakukerrasta

Älä sano näin lääkishakijalle