Kaksi viikkoa pääsykokeeseen

Kaksi viikkoa pääsykokeeseen. Fiilikset sen suhteen vaihtelee. Pari viimeistä viikkoa ovat olleet mulle vähän vaikeita. Tuleva pääsykoe ja tulevaisuus on ahdistanut. Ei ole ollut mitenkään luottavainen fiilis omaan osaamiseen. Vaikka jossain vaiheessa pystyin tsemppaamaan itseäni ajatuksella, että nyt vaan painetaan loppuun asti murehtimatta tulevaa, niin kyllä se vaan niin on ettei omia tunteitaan voi vaan sivuuttaa. Minua ahdisti viime viikolla aika paljon. Välillä huomasin hengitykseni olevan tosi pinnallista, rytmihäiriöitä pukkasi ja rinnassa tuntui paine. Lepäilin ja liikuin luonnossa, ja muistuttelin itseäni taas armollisuudesta. Nyt minulla on ihan rauhallinen mieli, ja tiedän että tässä parin viikon aikana kertailen ja toivon mukaan kokeessa kysytään juuri minulle suotuisia kysymyksiä. Ei tässä muu oikein enää auta kun pitää vaa huoli siitä, ettei ainakaan pää lahoa ennen hoohetkeä :D
Nyt täytyy pitää mieli kirkkaana ja muistaa se kuinka pitkälle on tullut nollasta lähteneenä. Kehitys tänä vuonna on ollut kiitettävän arvoista, jos miettii että viime vuonna en osannut mafyn harkkakokeissa paria tehtävää enempää. Tähän mennessä olen saanut parhaimmillaan mafyn harkkakokeesta 15 pistettä vaille sisäänpääsyrajan, rankingin ollessa tuolloin muistaakseni 70%. Siihen tulokseen olin tyytyväinen. Tiedän kyllä mitä parantaa jatkoa ajattelen, jos tänä vuonna ei pääse sisään. 

Ennakkomateriaalinahan se on tänä vuonna vektoreiden perusteet. Julkistuspäivänä olin pettynyt ja ensimmäiset sanani julkaisun jälkeen olivatkin "mitä vittua".  Koko ennakkomateriaali tuntui edellisiltana väsätyltä hätäpaskaratkaisulta. Olin tosi pettynyt siihen, että ennakkomateriaali oli matikkaa eikä esim lääketieteeseen liittyvää bilsaa. Sitten hellyin kun huomasin miten suppea ennakkomateriaali lopulta on. Vaikka minulla ei ollut lukiofysiikkan vektorilaskuja laajempaa käsitystä vektoreista, ajattelin että ei tuo nyt niin paha ole. Vituttihan se toki, että joutui käyttämään resurssejaan kertailun sijaan uuden opiskeluun. Mutta ei siinä auttanut muu kun alkaa opiskelemaan vektoreista perusjuttuja. Esim vektoreiden pituuden laskeminen tai vektoreiden välisen kulman laskeminen oli minulle täysin uusi juttu. Mutta onneksi ne olivat simppeleitä juttuja. Saa nähdä mitä kokeeseen tulee ja kuinka hyvin vektoreita osaa lopulta soveltaa. 

On tää kyllä ihan hullua miten nopeasti aika on mennyt. Mutta kyllä sitä on vaan jo aika väsynyt tähän lukemiseen. Ihanaa (vaikkakin kuumottavaa) että reilu parin viikon päästä tämä on taas (ainakin hetkeksi) ohi. Kesä kolkuttelee jo oven takana. Kyllä kaikki järjestyy aina lopulta. Niin se vaan on.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miksi en halua työskennellä sairaanhoitajana

Mitä pikkujuttuja opin vuoden 2020 hakukerrasta

Älä sano näin lääkishakijalle